Lukijalta: Itärata tuo Porvoolle lisäarvoa työmatkaliikenteen takia, mutta kouvolalaisille ajansäästö on vähäisempää

Julkaistu 23.1.2021 Kouvolan Sanomat mielipide

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjauksella itäradan suunnittelua jatketaan lentorata–Porvoo–Kouvola-suunnalla. Hieno juttu, vai onko? Mielipiteitä on hieman jokaiseen suuntaan, mutta mitä lisäarvoa tämä rata tuo Kouvolalle ja milloin?

Porvoolle se tuo lisäarvoa työmatkaliikenteen osalta, mutta kouvolalaisten osalta lisäarvo ajansäästönä on vähäisempää. Montako uutta asukasta tai yritystä radan takia Kouvolaan tulee?

Mikäli radalle saadaan myös lähiliikennettä, on sillä toki merkitystä radan varrella asuville. Tosin kuinka kannattavaa se on liikennöitsijälle on asia erikseen. Tavaraliikenteen osalta aikasäästö on minimaalinen.

Hankeyhtiön tehtävänä olisi hankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. Valtio omistaisi hankeyhtiöstä 51% ja 49% on muiden omistuksessa. Suunnittelun kokonaiskustannuksista 70 miljoonasta eurosta noin 4,8 miljoonaa euroa lankeaisi Kouvolan kaupungille. Kaupungin talous on 30 miljoonaa euroa alijäämäinen ja rakenteellinen alijäämä on 100 miljoonaa euroa. Mistä nämä suunnittelukustannukset ajateltiin rahoittaa? Mistä lakisääteisistä toiminnoista leikataan lisää, jotta rahaa saadaan?

Radan kokonaiskustannus tämänhetkisellä arviolla on 1,7 miljardia euroa. Kuka uskoo, että valtio rahoittaa sen kokonaisuudessaan?

On myös hyvä muistaa, että nuokin rahat ovat meidän veronmaksajien rahoja. Herää kysymys, mikä on panos-tuotos-suhde veronmaksajan kannalta. Mikäli valtio jakaa myös rakennuskustannukset samalla periaatteella kuin suunnittelun, tarkoittaa se noin 120 miljoonan euron sitoumusta Kouvolan kaupungilta ja sen veronmaksajilta. Toki valtion veronmaksajina saamme myös ilon osallistua tämänkin lisäksi. Onko tämä hanke veronkorotusten ja muiden lakisääteisten toimintojen leikkausten arvoinen?

”Linjaus itäisen suunnan hankeyhtiöstä ei sulje pois muiden idän suunnan liikenneyhteyksien kehittämistä tulevaisuudessa.” Tämä rata ei ole todellakaan kiveen hakattu ja sen merkitystä taloudellisen lisäarvon, liikkumisen tai vetovoiman kannalta tulee tarkastella kiihkottoman kriittisesti ja analyyttisesti.

Joni Mörk

Kouvola