Julkaistu 23.1.2021 Kouvolan Sanomat mielipide
Talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjauksella itäradan suunnittelua jatketaan lentorata–Porvoo–Kouvola-suunnalla. Hieno juttu, vai onko? Mielipiteitä on hieman jokaiseen suuntaan, mutta mitä lisäarvoa tämä rata tuo Kouvolalle ja milloin?
Porvoolle se tuo lisäarvoa työmatkaliikenteen osalta, mutta kouvolalaisten osalta lisäarvo ajansäästönä on vähäisempää. Montako uutta asukasta tai yritystä radan takia Kouvolaan tulee?
Mikäli radalle saadaan myös lähiliikennettä, on sillä toki merkitystä radan varrella asuville. Tosin kuinka kannattavaa se on liikennöitsijälle on asia erikseen. Tavaraliikenteen osalta aikasäästö on minimaalinen.
Hankeyhtiön tehtävänä olisi hankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. Valtio omistaisi hankeyhtiöstä 51% ja 49% on muiden omistuksessa. Suunnittelun kokonaiskustannuksista 70 miljoonasta eurosta noin 4,8 miljoonaa euroa lankeaisi Kouvolan kaupungille. Kaupungin talous on 30 miljoonaa euroa alijäämäinen ja rakenteellinen alijäämä on 100 miljoonaa euroa. Mistä nämä suunnittelukustannukset ajateltiin rahoittaa? Mistä lakisääteisistä toiminnoista leikataan lisää, jotta rahaa saadaan?
Radan kokonaiskustannus tämänhetkisellä arviolla on 1,7 miljardia euroa. Kuka uskoo, että valtio rahoittaa sen kokonaisuudessaan?
On myös hyvä muistaa, että nuokin rahat ovat meidän veronmaksajien rahoja. Herää kysymys, mikä on panos-tuotos-suhde veronmaksajan kannalta. Mikäli valtio jakaa myös rakennuskustannukset samalla periaatteella kuin suunnittelun, tarkoittaa se noin 120 miljoonan euron sitoumusta Kouvolan kaupungilta ja sen veronmaksajilta. Toki valtion veronmaksajina saamme myös ilon osallistua tämänkin lisäksi. Onko tämä hanke veronkorotusten ja muiden lakisääteisten toimintojen leikkausten arvoinen?
”Linjaus itäisen suunnan hankeyhtiöstä ei sulje pois muiden idän suunnan liikenneyhteyksien kehittämistä tulevaisuudessa.” Tämä rata ei ole todellakaan kiveen hakattu ja sen merkitystä taloudellisen lisäarvon, liikkumisen tai vetovoiman kannalta tulee tarkastella kiihkottoman kriittisesti ja analyyttisesti.
Joni Mörk
Kouvola
Itä-radassa ei Kouvolan kannalta ole kyse viidestätoista minuutista, joka säästyy matkalla Helsingistä Kouvolaan, vaan 25 minuutista, joka kestää Lahden jälkeen Kouvolaan.
Kouvolan ja Lahden välinen hintaero asunnoissa on pienehkö, kun asunnot Porvoossa ovat tupla hintaisia.
Lahti on korona vuosien voittajia muuttoliikenteen osalta ja se on nostanut Lahden verotuloja useamman miljoonan Euroa.
Oletko huomionnut tämän ja edistäisitkö itä-rataa eduskunnassa?
Kuten Vvm on todennut tässä taloudellisessa tilanteessa ratahankkeet eivät ole suosiossa. Toki infra-hankkeet tuovat toimeliaisuutta ja tulojakin, mutta millä kustannuksella. Kannatavuuslaskelmat ovat etenkin itäratahankkeen osalta aivan liian huonot, että siihen saataisiin rahaa vaikkapa EU:lta. Tulee muistaa, että Kouvolan maksuosuus hankkeesta olisi jotakin yli 100 milj euroa jopa 150 milj euroa ja meillä ei sellaisia rahoja ole.
Lahden muuttovoitto alkoi moottoritiestä, toki radallakin on merkitystä. Henkilöliikenteen osalta rata voi joskus kaukana tulevaisuudessa olla uudelleen tapetilla, mutta se vaatii aivan uutta tekniikkaa ja nopeutta. Yksi asia mikä monasti unohtuu on, että maanntietellemme emme voi mitään. Asuminen ja luonto on meidän kilpailuvaltti kun paikkaa valitaan. Tästä hyvä esimerkki on Ye-upseerit joille Kouvola on yksi keskeisin asumisen paikka koko uran aikana. Etäisyyden ovat palveluspaikkoihin optimaaliset Suomessa.